یک ماه دیگر نمونه مفهومی تازه پژو که از طراحی قدیمی و محبوب 205 GTi الهام گرفته و 208 GTi نام دارد، همراه با نمونه مفهومی XY که با رنگ 16 لایه و بهرهوری بالا تولید شده در نمایشگاه خودرو ژنو به نمایش درخواهد آمد. این دو خودرو هم مانند نمونه های دیگر این سری، کوچک و بسیار کم مصرف هستند.
به گزارش گیزمگ، توان خروجی موتور توربوشارژ پژو 208 GTiبا ظرفیت 1.6 لیتر، 203 اسببخار خواهد بود و نسبت به اولین نمونه های 205 که در سال 1984 / 1363 با توان خروجی 104 اسببخار روانه بازار شدهاند، بهرهوری به مراتب بهتری خواهد داشت. برای این خودرو جعبه دنده 6سرعته دستی پیشبینی شده است.
نمونه مفهومی XY هم که مبتنی بر طراحی 208 است، در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد. این نمونه با رنگ اختصاصی و مشخصات جالبتوجهی مانند سیستم انتقال قدرت (drivetrain) جدیدe-HDi این شرکت که با موتور دیزلی و 115 اسببخار آن با ظرفیت 1.6 لیتر یکپارچه شده و سیستم بازیافت انرژی از ترمزها، میتواند خریداران دیگری را جلب کند که توان پرداخت هزینه بیشتری را برای یک خودرو کوچک و فوقالعاده اقتصادی خواهند داشت.
فکر میکنید ارزشش را داشته باشد؟ بله، آلایندگی این خودرو تقریبا 99 گرم در هر کیلومتر است و در هر 31.6 کیلومتر تنها یک لیتر گازوئیل (در هر 100 کیلومتر 3.16 لیتر) مصرف خواهد کرد. این خودرو میتواند فاصله پاریس تا میلان یا برلین را با مصرف تنها یک باک طی کند. البته این نمونه اقتصادیترین نمونه 208 نیست و نمیتواند با موتور 1.4l e-HDi با توان خروجی 68 اسب بخار که در هر 35.3 کیلومتر 1 لیتر سوخت مصرف می کند و به عبارت دیگر مصرف آن 2.83 لیتر در هر 100 کیلومتر است، برابری کند.
رنگآمیزی بدنه پژو XY طوری انجام شده که آن را در فواصل گوناگون و از زاویههای دید مختلف به رنگهای متفاوتی نشان خواهد داد. برای خلق این رنگ 16 لایه مختلف رنگ و لاک استفاده شده اما داشتن خودرویی که احتمال ترمیم رنگش پس از تصادف یا برخوردهای کوچک بسیار کم است، چندان اقتصادی به نظر نمیرسد و میتواند پیدا کردن آن را در پارکینگهای شلوغ به معضلی بزرگ تبدیل کند. به همین دلیل اگر این خودرو به تولید انبوه برسد، انتخابهای دیگری با رنگ ساده پیشنهاد خواهند شد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند پژو با معرفی XY تلاش میکند این خودرو را به سطح خودروهای گرانتر بازار بکشاند. این خودرو بسیار کممصرف و با آلایندگی بسیار اندک طراحی شده و دقیقا مطابق نیاز بازار که به سمت خودروهای کوچکتر حرکت میکند، هاچبک است و فضای چندانی را اشغال نخواهد کرد.
احتمالا سری 208 که نسل چهارم خودروهای پژو بهشمار میرود و خصوصیات بسیاری را از سریهای متعدد 205 که از سال 1983 تاکنون تولید شدهاند، به ارث برده و از اواسط سال جاری میلادی وارد بازار خواهد شد، در بازار با اقبال بسیار خوبی روبرو خواهد شد. این سری تجسم موفقی از چالاکی، بهرهوری و پیشرفتهای فنی پژو طی 3 دهه گذشته ارائه کرده است.
تاکنون پژو بر خلاف روند بسیاری از شرکتها که با تولید نسلهای تازه خودروها وزن آنها را کمتر میکردند، عمل میکرد و سریهای 205، 6 و 7 این خودرو مرتب سنگینتر از قبل شدند اما این شیوه را در تولید سری 208 عوض شده است. به عنوان مثال در حالی که نمونه اصلی 205 که به نام Rallye شناخته میشد، کمتر از 800 کیلوگرم وزن داشت، هیچکدام از نمونههای 207 تولید شده زیر 1100 کیلوگرم نبودند اما در حال حاضر هر نمونه 208 به طور متوسط حدود 100 کیلوگرم سبکتر از نمونه مشابهش در سری 7 تولید خواهد شد.
علاوه بر این تغییرات متعددی در طراحی بدنه سری 208 صورت گرفته تا این خودرو از لحاظ آیرودینامیک بهرهوری بالاتری داشته باشد و اسپویلری که در پشت سقف این خوردو تعبیه شده میتواند پایداری آن را در سرعتهای بالا افزایش دهد. پژو مشخصات فنی دیگری را از این خودروها منتشر نکرده اما با توجه به نسلهای پیشین میتوان انتظار داشت که با نسل جدید و فوقالعادهای از خودروهای تولید این شرکت روبرو خواهیم بود.
نظرات شما عزیزان: